Mannen die veel bier drinken worden weliswaar dikker, maar de extra kilo's manifesteren zich niet per se ter hoogte van de buik. Mannen hebben een grotere kans op overgewicht als gevolg van bier drinken dan vrouwen. Duitse en Zweedse wetenschappers volgden acht jaar lang twintigduizend bierdrinkers om het effect op het gewicht te meten en te onderzoeken of sekse een rol speelt bij de gevolgen van bierconsumptie. De resultaten verschenen in de European Journal of Clinical Nutrition.
Uit het onderzoek bleek dat er een opvallend verschil is in de effecten van het drinken van veel bier door mannen en vrouwen. De 7.876 onderzochte mannen, die 1 liter bier per dag drinken, hadden 17 procent meer kans op overgewicht dan mannen die heel weinig drinken. De 12.749 onderzochte vrouwen die dagelijks veel bier drinken daarentegen, hadden nauwelijks meer kans op overgewicht dan weinig drinkende vrouwen.
Mannen die veel bier drinken, worden - zoals verwacht - dikker. Maar de onderzoekers ontdekten dat het overgewicht zich overal rond het middel manifesteerde, en niet alleen per se ter hoogte van de buik.